perjantai 5. toukokuuta 2017

sähkötekniikka 1 Käynnistinmoottorin purku ja kasaus

Käynnistysmoottorin toimintaperiaate: Avainta käännettäessä virtalukon viimeiseen asentoon johdetaan solenoidille virta, joka luo solenoidin sisälle magneettikentän vetäen jousikuormitteisen tapin, joka on kiinni solenoidin ja roottorikäämin välisessä vipuvarressa sisäänsä täten samalla liikuttaen vipuvartta joka asettaa roottorikäämissä kiinni olevan rataspyörän itse moottorin vauhtipyörän kehälle.

Kun rattaat ovat kohdillaan, solenoidin sisälle vetäytyvä tappi aktivoi lopuksi kytkimen joka mahdollistaa virran läpikulun virtajohdolta käynnistysmoottorin hiilille. Virran kulkiessa roottorikäämille alkaa se käämien ja magneettikenttien vaikutuksesta pyörimään, pyörittäen roottorikäämin rataspyörän välityksellä moottorin vauhtipyörää käynnistäen auton.

Roottorikäämin rataspyörä on varustettu yksipuoleisella laakerilla, jotta moottorin käynnistäessä moottori ei alkaisi itse pyörittämään käynnistysmoottoria vaikka starttia pyörittäisikin vähän liian kauan.

Kun avain vapautetaan startti-asennosta solenoidille johdetun virran tulo lakkaa ja tappi putoaa jousen voimalla takaisin alas lopettaen käynnistysmoottorin hiilille johdetun virran, poistaen samalla myös itse rataspyörän vauhtipyörän kehältä.


  • Herätejännite: 12.16v
  • Käynnistimen virta: 236a
  • Akun lepojännite ja jännite käynnistyksenaikana: 12.27v ja 10.96v
  • Jännitehäviöt, + ja - häviöt: 0.028 ja 0.008v

    purin käynnitysmoottorin osiin, mittasin virran ja kasasin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti