Käynnistysmoottorin toimintaperiaate: Avainta käännettäessä virtalukon
viimeiseen asentoon johdetaan solenoidille virta, joka luo solenoidin
sisälle magneettikentän vetäen jousikuormitteisen tapin, joka on kiinni
solenoidin ja roottorikäämin välisessä vipuvarressa sisäänsä täten
samalla liikuttaen vipuvartta joka asettaa roottorikäämissä kiinni
olevan rataspyörän itse moottorin vauhtipyörän kehälle.
Kun rattaat ovat kohdillaan, solenoidin sisälle vetäytyvä tappi aktivoi
lopuksi kytkimen joka mahdollistaa virran läpikulun virtajohdolta
käynnistysmoottorin hiilille. Virran kulkiessa roottorikäämille alkaa se
käämien ja magneettikenttien vaikutuksesta pyörimään, pyörittäen
roottorikäämin rataspyörän välityksellä moottorin vauhtipyörää
käynnistäen auton.
Roottorikäämin rataspyörä on varustettu yksipuoleisella laakerilla,
jotta moottorin käynnistäessä moottori ei alkaisi itse pyörittämään
käynnistysmoottoria vaikka starttia pyörittäisikin vähän liian kauan.
Kun avain vapautetaan startti-asennosta solenoidille johdetun virran
tulo lakkaa ja tappi putoaa jousen voimalla takaisin alas lopettaen
käynnistysmoottorin hiilille johdetun virran, poistaen samalla myös itse
rataspyörän vauhtipyörän kehältä.



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti