keskiviikko 31. toukokuuta 2017

huoltoprosessi 1 aune ehdot

1.
Työtä tehdessä asentaja huomasi loppuun kuluneet jarrupalat ja vaihtoi ne. Lisäksi pesunestesäiliö täytettiin huollon yhteydessä. Huollon hinta oli189€ ja lisätyöt yhteensä 75€. 
Asiakas oli närkästynyt tilanteesta. Miten toimitaan?

vastaus:
Jos korjausta suoritettaessa ilmenee tarvetta tehdä työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, korjaamon pitää saada niihin asiakkaan lupa. Asiakkaalle pitää lupaa tiedusteltaessa ilmoittaa, aiheuttaako lisätöiden lykkääminen vaaraa asiakkaan terveydelle tai omaisuudelle.
Jos asiakkaaseen ei saada yhteyttä kohtuullisessa ajassa, korjaamo saa tehdä vain vähäisiä ja tarpeellisia työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, joiden tekeminen on tarkoituksenmukaista yhdessä tilattujen töiden kanssa. Tällaisten lisätöiden kustannukset saavat olla enintään 100 euroa. Työtilaukseen merkittyä enimmäishintaa korjaamo ei saa lisätöidenkään vuoksi ylittää, ellei se osoita muuta sovitun.

2.
Asiakkaan mies toi auton huoltoon ja pyysi tehdä katsastustarkastuksen. Työ tehtiin ja siitä laskutettiin asiakasta. Auton omistaja hakee auton huollosta ja kertoo ettei ole tilannut työtä eikä maksa sitä. Onko asiakkaan vaatimus perusteltu? Miksi? 

vastaus:
Jos erimielisyyksiä ei voida ratkaista osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Jos erimielisyydet ratkaistaan tuomioistuimessa, kanne voidaan nostaa myös kuluttajan kotipaikkakunnan yleisessä alioikeudessa.

3.
Korjaustyö kesti kolme viikkoa. Asiakas haluaa korvausta liian pitkään jatkuneesta työstä. Hän on joutunut kulkemaan omat työmatkansa taksilla ja haluaa korjaamon maksavan taksin kulut. Miten tehdään? 

vastaus:
Jos korjaustyö on tehty virheellisesti tai se ei ole valmistunut näiden ehtojen 8. kohdan mukaisesti määräytyvässä korjausajassa, kuluttaja-asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta virheen tai viivästyksen aiheuttamasta välittömästä vahingosta kuluttajansuojalain 8 luvussa olevien vahingonkorvaussäännösten mukaisesti.  

4.
Auton vaihteisto särkyi seuraavana päivänä huollosta. Asiakas väittää, että korjaamo on tehnyt jonkun virheen ja siksi vaihteisto särkyi. Mitä nyt? 

vastaus: 

Asiakkaan pitää ilmoittaa korjaamolle havaitsemastaan virheestä ja vaatia virheen oikaisua kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita.
Korjaamolla on oikeus omalla kustannuksellaan oikaista virhe, jos se asiakkaan ilmoittaessa virheestä viipymättä tarjoutuu tekemään sen. Virheen korjaamisen tulee tapahtua kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas ilmoitti virheestä.
Jos ajoneuvo on virheen ilmetessä ja vaatiessa korjausta sellaisessa paikassa, että sen kuljettaminen työn suorittaneeseen korjaamoon ei ole tarkoituksenmukaista, pitää asiakkaan ottaa yhteys työn suorittaneeseen korjaamoon sopiakseen virheen korjaamisesta työn suorittaneen korjaamon osoittamassa korjaamossa.

5.
Asiakas noutaa autoaan korjauksesta mutta ilmoittaa ettei voi vielä maksaa laskua, vaan haluaa kolme viikkoa maksuaikaa. Asiakas asuu toisella puolella suomea. Mitä korjaamo voi tehdä tilanteessa? Selvitä kaikki vaihtoehdot. 

vastaus:

Lasku maksetaan käteisellä työn kohteen luovutuksen yhteydessä, ellei muusta maksutavasta ole työtilausta tehtäessä sovittu.
Korjaamo perii viivästyskorkoa erääntyneestä ja myöhästyneestä suorituksesta korkolain (633/82) mukaisesti. Korjaamo voi kieltäytyä luovuttamasta työn kohdetta asiakkaalle, ellei korjauslaskua makseta luovutuksen yhteydessä. Korjaamo voi luovuttaa työn kohteen asiakkaalle vakuutta vastaan. Korjaamon oikeudesta myydä työn kohde on säädetty laissa elinkeinoharjoittajan oikeudesta myydä noutamatta jätetty esine (688/88).
Asiakkaalla on oikeus pidättäytyä maksamasta virheellisesti suoritettua korjausta, kunnes virhe on korjaamon toimesta tai kustannuksella poistettu. Asiakas ei kuitenkaan voi pidättää suurempaa rahamäärää kuin mihin hänellä virheen johdosta on oikeus. asiakas voi myös kysyä osamaksua joos se käy korjaamolle.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti